Ako prispôsobiť svoje reklamné aktivity v období postupného oživovania ekonomiky? Časť 1.

Téma ohľadom Korona krízy zapĺňa vzhľadom na svoju závažnosť a celospoločenský dosah nielen väčšinu mediálneho priestoru na lokálnej a globálnej úrovni, ale ovplyvňuje aj náš každodenný život. Reštrikcie, ktoré musíme akceptovať v záujme ochrany zdravia a ľudských životov, sa však už postupne začínajú uvoľňovať. Ako viesť komunikáciu v tomto prechodnom období?

Situácia sa mení rýchlo a vyhráva ten, kto vie aj rýchlo reagovať a prispôsobiť sa. Mnohí predajcovia, prevádzkovatelia gastronomických zariadení, poskytovatelia služieb, ale i zamestnávatelia a zamestnanci sa ocitli v novej, bezprecedentnej situácii. Tá výrazne zasiahla do správania značiek aj používateľov, čomu sme sa venovali v predošlom blogu.

Pri pohľade na aktuálnu situáciu je prakticky nemožné určiť, kedy sa každodenný život vráti do „normálu“ a otázne je aj to, čo sa bude považovať za „nový normál“. Z najnovších informácií vieme, že uvoľňovanie obmedzení bude rozdelené na 4 etapy. V tomto kontexte treba v rámci reklamných aktivít, resp. komunikácie postupovať obzvlášť opatrne, lebo termíny prechodov do jednotlivých fáz sú len orientačné a môžu sa meniť. Aj preto je veľmi dôležité mať prehľad o najnovšom stave opatrení platných v SR. Sledujte vždy len oficiálne a verifikované zdroje, na ktoré sa môžete odvolávať v prípade potreby. 

1. Uistite sa, že Vaše ekonomické aktivity budú na 100% spĺňať všetky podmienky prevádzky predtým, než spustíte komunikáciu

Môže to znieť banálne, no dbajte na to, aby ste mali na svojej stránke, na sociálnych sieťach a na Google Maps zobrazené aktuálne otváracie hodiny. Nariadenia sa v priebehu času menia a nie všetci zákazníci ich ovládajú spamäti. Tak pomôžete svojim zákazníkom redukovať neistotu, čo sa môže pozitívne odraziť aj na návštevnosti prevádzky. Tak isto jasne komunikujte, akými opatreniami chránite zákazníkov a zamestnancov pred vírusom, aby si mohli byť istí, že ste mysleli na všetko a bezpečnosť je pre Vás na prvom mieste.

2. Nezabúdajte na cieľovú skupinu

Skúste zanalyzovať ako sa Vašich zákazníkov či stakeholderov dotkla Korona kríza v súvislosti s Vašim businessom. Monitorovanie zmien v spotrebiteľskom správaní počas nasledujúcich mesiacov bude veľmi dôležité a nemusí súvisieť len s vírusom, ale aj s faktom, že sa možno blíži kríza a ľudia budú nútení šetriť. Snažte sa preto v oblasti svojich aktivít identifikovať prípadné zmeny a novú situáciu vnímať ako príležitosť.

Zamyslite sa aj nad predchádzajúcou interakciou so svojou cieľovou skupinou počas lockdown-u:

  • Utlmili ste úplne svoje ekonomické aktivity počas tohto obdobia?
  • Alebo ste sa danej situácii prispôsobili, napríklad akcentovaním možnosti využitia elektronického obchodu?
  • Komunikovali ste so svojimi zákazníkmi počas tohto obdobia?
  • Ak áno, tak na čo bola Vaša komunikácia konkrétne zameraná?

O tom, aká dôležitá je komunikácia počas Korona krízy, svedčia aj výsledky prieskumu spoločnosti Kantar s viac než 35 000 respondentmi z celého sveta. Podľa výsledkov prieskumu si iba 8% opýtaných myslí, že značky by počas Korona krízy mali prestať komunikovať.

Až 75% respondentov uviedlo, že značky by mali informovať spotrebiteľov o svojich aktivitách, pričom takmer rovnaký podiel, 74 % opýtaných, si myslí, že značky by túto situáciu nemali zneužiť. Zaujímavým poznatkom je aj skutočnosť, že iba 41% účastníkov prieskumu uviedlo, že by komunikácia nemala byť ladená v humornom štýle.

Najnáročnejšia bude situácia pre tých, ktorí svoje aktivity úplne zastavili, pričom so svojimi zákazníkmi nekomunikovali ani len cez svoju webovú stránku či sociálne médiá. V tomto prípade treba počítať s tým, že sa svojej cieľovej skupine musíte viac pripomenúť.

3. Pri voľbe posolstva postupujte obozretne

Na jednej strane môže opätovná dostupnosť Vašich produktov/služieb slúžiť ako symbol návratu do zdanlivej „normálnosti“, na druhej strane môže byť komunikácia ignorujúca predošlý vývoj pôsobiť v prípade niektorých špecifických cieľových skupín necitlivo. Ak sa dobre zamyslíte nad potrebami a charakteristikou svojich zákazníkov, tak máte príležitosť si zlepšiť svoj image.


4. Reagujte na zmenené návyky

Ak ste mali doteraz len kamennú prevádzku, tak úvaha o spustení e-shopu bude vzhľadom na danú situáciu viac než aktuálna. Mnohým predajniam v tomto náročnom období pomohla práve distribúcia prostredníctvom elektronického obchodu. Zvýšený nápor zákazníkov v oblasti e-commerce mohol taktiež preveriť aj Vaše logistické kapacity alebo odhaliť iné nedostatky v celkovej prevádzke Vášho e-shopu, preto by ste mali svoju činnosť prispôsobiť novým podmienkam.  Nezabúdajte brať do úvahy aj pesimistický scenár tzv. druhej vlny nákazy, ktorá môže mať za následok opätovné zavedenie reštriktívnych opatrení. Neuspokojte sa teda s tým, že môžete opäť fungovať, ale hľadajte riešenia, ako si „poistiť“ Vaše podnikanie aj do budúcna.

Nezmeškajte druhú časť nášho článku, v ktorom si priblížime ďalšie aspekty realizácie reklamných aktivít počas tohto obdobia.

Autor:

Peter Zámečník, Lucia Pilková

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
MediaCom Blog

Súvisiace články

Ako si správne nastaviť vaše ciele a KPIs

Ako si stanoviť správne KPIs?

Stanovenie si marketingových a obchodných cieľov je náročný proces, no možno ešte náročnejšie je zvoliť si správny spôsob ich merania. Na to, aby sme vedeli sledovať

Našli ste, čo ste hľadali?

Napíšte nám, s čím potrebujete pomôcť a získajte úvodnú konzultáciu zadarmo!