Bezkontaktné technológie vo svete poznačenom pandémiou

Spotrebitelia s cieľom znížiť riziko infekcie čoraz častejšie využívajú na interakciu so značkami či na platenie za tovar technológie, ako sú QR kódy alebo NFC. Nastáva čas na fyzickú a digitálnu konektivitu.

Je sobota ráno. Zodpovedne si nasadzujete rúško a vyrážate do obľúbenej kaviarne po vašu rannú kávu. Po zaradení do radu s dodržaním nariadených odstupov od iných kávičkárov sa postupne dostávate k pokladnici a ste vyzvaní na zaplatenie v hotovosti alebo prostredníctvom platobného terminálu. Približne pred šiestimi mesiacmi by to vyzeralo ako relatívne pohodlný spôsob platby, no teraz to v niektorých z nás vyvoláva nepríjemné pocity.

Pokúšate sa nadviazať čo najmenší kontakt s terminálom, ideálne len špičkou svojho malíčka. A nie ste sami. V súčasnosti sa až 70 % spotrebiteľov pri platení v obchodoch bojí o svoje zdravie. Práve takéto obavy vyvolali krízu okolo hygieny či platobného komfortu, a to najmä v maloobchodných prevádzkach. Riešením sú inovácie v oblasti mobilných technológií a zariadení, vďaka čomu mnohí veria, že ide o kľúčový moment „konca platieb v hotovosti“.

zakaznik realizuje platbu prostrednictvom naskenovania qr kodu namiesto platby v hotovosti

Bezkontaktné technológie

Pravdepodobne ste si všimli, že v niektorých reštauráciách a podnikoch sa spolu s vonkajším sedením a so sociálnym dištancovaním zavádzajú jedálne lístky a platby naskenovaním QR kódu, ktorý vás priamo prepojí s vašou objednávkou alebo účtom. O krok ďalej sú napríklad ázijské krajiny, v ktorých sa táto technológia teší popularite už nejaký ten čas, a to najmä počas pandémie. Čína využíva QR kódy ako spôsob filtrovania návštevníkov na kontrolných miestach (na letiskách, pri vstupoch do prevádzok atď.). V Singapure ich využívajú nielen na zabezpečenie bezkontaktných vstupov, ale aj na uľahčenie sledovania kontaktov, s ktorými sa mohla infikovaná osoba stretnúť.

QR kódy sa na celom svete používajú pri bezkontaktnom doručovaní či vyzdvihovaní objednávok a po „novom“ aj pri bezkontaktných platbách, čo výrazne prispieva k nárastu ich obľúbenosti. Paralelnou trajektóriou sa uberá aj technológia NFC (Near Field Communication), ktorá obdobne umožňuje funkciu bezkontaktných platieb. Ak teda existuje slovo, ktoré sumarizuje vplyv COVID-19 na globálne trendy, je to „zrýchlenie“.

Komu sa nedarí a kto, naopak, získava?

Už v roku 1999 sa Elon Musk prostredníctvom stránky X.com (neskôr zlúčenej s PayPal) pustil do radikálnej myšlienky vytvoriť globálny bankový účet bez hraníc. Na to reagovali spoločnosti Venmo a TransferWise, ktoré na trh uviedli digitálne debetné karty bez hraníc. Niektoré tradičné banky vydávajúce kreditné karty však v zavádzaní technológie NFC alebo vysokofrekvenčnej identifikácie (RFID) zaostávajú za zvyškom sveta, pričom sa odvolávajú na vysoké počiatočné investície potrebné na ich implementáciu. Počas tohto obdobia si prirodzene pohoršia aj spoločnosti a prevádzky, ktoré pracujú výlučne s hotovosťou. Výrazný posun k bezhotovostnému podnikaniu vyvoláva tlak na zosúladenie s aktuálnymi trendmi.

Zakaznicka plati v obchode bezkontaktne telefonom s technologiou NFC

 

Naopak, aplikáciám pre mobilné platby sa v aktuálnej situácii darí. Od 1. marca došlo k prudkému nárastu používania mobilných aplikácií umožňujúcich prevod peňazí a bezkontaktné platby, pričom tie najpopulárnejšie vzrástli takmer o 11 %. Napríklad celosvetovo populárny PayPal zaznamenal zvýšený počet stiahnutí o 32,3 %.

Marketing spájajúci fyzický a digitálny svet

Skenovanie QR kódov môže takýmto tempom vyústiť do masového spotrebiteľského správania. To značkám ponúka značnú príležitosť odstrániť hluché miesta vo svojich marketingových stratégiách zabezpečením toho, aby boli fyzické touchpointy vždy prepojené s digitálnym zážitkom:

1. Prepojenie s e-commerce

Najjednoduchší spôsob je prepojiť všetky reklamné aktivity priamo na e-commerce služby využitím QR kódov. Nevyžaduje to veľa práce a zároveň to otvára možnosť konverzie potenciálnych zákazníkov tým, že získate ich pozornosť.

V praxi to znamená, že ak máte pri tvorbe reklamy priestor buď na odkaz na vašu webovú stránku, alebo na QR kód, mali by ste začať uprednostňovať druhú možnosť.

2. Vytvorenie vlastného kanála

Ďalšiu alternatívu predstavuje vytvorenie úplne novej platformy s cieľom objavovať jedinečný obsah vašej značky. Príkladom je spolupráca medzi spoločnosťami Snapchat, Coca-Cola a McDonald‘s, vďaka ktorej sa spotrebitelia mohli pripojiť na AR obsah prostredníctvom naskenovania loga značky. Podobnú stratégiu zvolilo BMW, ktoré QR kódy využilo na spojenie návštevníka s interaktívnym obsahom počas eventu „Art of Decoding“.

 

Nachádzame sa v časoch, keď by malo byť spojenie fyzického a digitálneho sveta prostredníctvom naskenovania súčasťou marketingového plánu. Zároveň platí, že značky, ktoré nebudú dostatočne rýchlo reagovať na nové trendy, môžu negatívne ovplyvniť svoj rastový potenciál. Tento trend sa síce zrodil v nepriaznivom období, no ako zhodnotil stanfordský ekonóm Paul Romer: „Najhoršia vec, ktorú môžete počas krízy urobiť, je ju premrhať.“

 

Tento článok bol v pôvodnom znení publikovaný na mediacom.com.

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

MEDIACOM BLOG

Súvisiace články

influenceri-natacanie-reels-instagram-tiktok

Tretia vlna nášho Influence Power Index-u je na svete

Aj v roku 2021 prichádzame spoločne so sesterskými agentúrami Group M, Mindshare a Wavemaker, s aktuálnou verziou unikátneho nástroja IPI (Influence Power Index). Tentokrát vám priblížime už v poradí

Našli ste, čo ste hľadali?

Napíšte nám, s čím potrebujete pomôcť a získajte úvodnú konzultáciu zadarmo!