COVID-19 mení správanie na sociálnych sieťach – ako značiek, tak aj užívateľov

covid-praca-socialne siete-zmena spravania-znacky
Korona kríza nás ovplyvňuje všetkých, ako jednotlivcov, tak aj značky. S postupným nárastom izolácie, narastá aj používanie sociálnych sietí a čas strávený pred obrazovkami. Nie je to len preto, že sociálne siete a digitálne nástroje môžeme na prvý pohľad považovať za záchranu v čase karantény a sociálneho dištancovania sa, ale tiež z dôvodu, že na sociálnych sieťach jednoducho a rýchlo nájdeme všetky nové informácie o súčasnej situácií. Ako sa menia aktuálne trendy, ako by mali pristupovať značky ku komunikácií na sociálnych sieťach? Prečítajte si v našom článku.

Podnikatelia, umelci a mnohí iní si uvedomili, že ak chcú prežiť a vyjsť z tejto krízy silnejší, musia sa jej prispôsobiť. Namiesto kabeliek, či šatstva, šijú rúška, namiesto vítania hostí v reštauráciách, im vozia jedlo domov, namiesto koncertovania v halách pre 10 000 ľudí, koncertujú pre niekoľko stotisíc Slovákov online. Bary, ktoré zívajú prázdnotou, miešajú drinky a vozia ich ľuďom domov. Vernisáže výstav umelcov, ktorí sa snažia prinášať umenie ľuďom aj v karanténe, sa presunuli do online prostredia. Kuchári zdieľajú svoje recepty a know-how a s vidinou lepšej budúcnosti pracujú na svojej značke.

Sociálne siete sa stali útočiskom mnohých ľudí. Zaspávame a vstávame s telefónom v ruke (obrazne povedané) s vidinou toho, že zajtra bude lepšie.

Ako aktuálne vyzerajú sociálne siete a aké sú trendy v postovaní?

Na sociálnych sieťach sa roztrhlo vrece s:

  • informáciami o počte nakazených, zosnulých, o preventívnych i reštriktívnych opatreniach vlády,
  • fotografiami práce z domu v rôznych verziách (na balkóne, v kuchyni, na sedačke, v posteli),
  • throwback everyday (nie len Thursday) na fotky z letných dovoleniek a výletov počas uplynulých rokov,
  • najrôznejšími výzvami, či hrami na podporu vzájomnej solidarity, či zabavenia sa.

Facebook užívatelia pretransformovali na spravodajsko – diskusno – konšpiračný portál, Instagram na nonstop live streamingový portál, či Q&A portál s „hate wall“ na karanténu a depresie, Tik Tok je plný uletených výziev a tančekov. Aspoň, že Linked-In si zachoval svoj „korporátny“ život.

Súčasná kríza zmenila správanie jednotlivcov (nielen) na sociálnych sieťach. Väčšina rodičov vyhľadáva pomoc s učením svojich detí, prípadne s tým, ako deti zabaviť počas ich „home officu“, vyhľadávajú rôzne skupiny, kde tieto tipy nájdu. Začali byť aktívni tí, čo aktívni nikdy predtým neboli, prispievanie na Facebooku sa zvýšilo z pôvodných priemerných 2 príspevkov mesačne na 7 príspevkov. Služby ako Skype či Zoom sa stali najsťahovanejšími aplikáciami posledných dní a vnuci či vnučky učia svojich starých rodičov ako ich používať. Mnoho ľudí po prvýkrát využíva online nákup potravín a e-commerce je na vzostupe. Korona kríza však nezmenila len používanie online nástrojov či sociálnych sieti jednotlivcami, ale zmenila aj naše požiadavky na značky ako také.

Ako by sa mali správať značky v online prostredí a na sociálnych sieťach?

Je to jednoduchšie ako sa možno na prvý pohľad zdá. Na začiatku bolo hlavné nepísané pravidlo „BUSINESS IDE BOKOM“, postupne si však ľudia zvykajú na situáciu a hľadajú spôsob ako vyriešiť svoje potreby v online svete. Je dôležité prehodnotiť svoje kvartálne ciele a nastaviť si správnu stratégiu komunikácie ruka v ruke s autentickým a citlivým prístupom. Solidarita je slovo, ktoré by malo byť skloňované vo všetkých pádoch.

Vaši fanúšikovia či followeri vás dlhodobo sledujú a dôverujú vám. Pozorne sledujú ako ku kríze pristupujete, aké opatrenia ste zaviedli (či už ide o rôzne nové služby alebo benefity) či aké je vaše aktuálne poslanie (brand purpose). Namiesto oportunistického a profitujúceho prístupu, chcú radšej vidieť ako značka prispieva v spoločnom boji proti korone a ako rieši ich problémy. Veď všetci sme na jednej lodi.

Čo odporúčame značkám na sociálnych sieťach?

  1. Vy ste tí, ktorí poznajú svoju značku – nepozerajte sa na to, čo robia iní, nesnažte sa kopírovať ich. Každé publikum je iné, poznajte správanie svojich followerov, či spotrebiteľov. Ponúknite im to, čo v aktuálnej situácií ocenia, tak, aby ste im pomohli.
  2. Sledujte, čo sa v našej krajine deje a prispôsobujte tomu content – nakoľko sú veci v neustálom pohybe, je dôležité ich sledovať. To, čo platilo včera, dnes už platiť nemusí. Sledujte svoj content plán a prispôsobte ho aktuálnym podmienkam – určite nie je na mieste vyzývať ľudí do ulíc, nákupných centier, či na kávu s kamarátmi. Ak vhodný content nemáte, pamätajte, že niekedy je najlepšia možnosť nepovedať vôbec nič. Každopádne buďte otvorení a pýtajte si spätnú väzbu.
  3. Dávajte pozor na tone of voice – každá značka komunikuje so svojimi fanúšikmi/followermi odlišne, je však dôležité v týchto časoch ubrať na prílišnom humore či sarkazme. Radšej zvoľte empatický prístup.
  4. Dajte dôraz na community management – počúvajte, čo vám chcú spotrebitelia povedať, odpoveď si premyslite a potom odpovedajte (nepravdivé komentáre o koronavíruse odporúčame značkám skrývať). Snažte sa viac sledovať vznikajúce konverzácie a zapojte sa do nich. Fanúšikovia/followeri vašu angažovanosť ocenia.
  5. Očakávajte zmeny v správaní – nakoľko je veľa ľudí v izolácii, karanténe alebo jednoducho doma, menia aj svoje správanie v kontexte svojich potrieb alebo komunikovania s rôznymi značkami. Značky by sa na to mali pripraviť a vedieť na takéto zmeny reagovať. Pripravte si krízovú komunikáciu.

Zvládneme to, bude dobre.

 

Autor:

Katarína Bizubová, Klaudia Šupáková

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
MediaCom Blog

Súvisiace články

Ako si správne nastaviť vaše ciele a KPIs

Ako si stanoviť správne KPIs?

Stanovenie si marketingových a obchodných cieľov je náročný proces, no možno ešte náročnejšie je zvoliť si správny spôsob ich merania. Na to, aby sme vedeli sledovať

Robte efektívnejšie kampane

KPIs prinášajú strategický pohľad na médiá, ovplyvňujú výber umiestnenia, zacielenie a veľa iného. Preto jeden z najdôležitejších rozhovor, ktorý môže zadávateľ s agentúrou viesť je o

Našli ste, čo ste hľadali?

Napíšte nám, s čím potrebujete pomôcť a získajte úvodnú konzultáciu zadarmo!