Instagram Reels vs. TikTok. Ako fungujú a čo vašej značke ponúkajú?

Rozdiely medzi sociálnymi sieťami TikTok a funkciou Instagram Reels
Najsťahovanejšia sociálna sieť s krátkymi videami a virálnou hudbou? Úroveň popularity, ktorú dosiahla sociálna sieť TikTok, vyburcovala do aktivity aj Facebook. V rámci funkcie Instagram Reels prišiel s „novým“ formátom videí, ktoré sa obsahom nenápadne podobajú práve na TikTok. Obidve siete však bez pochýb predstavujú novú výzvu pre všetkých marketérov.

Napriek tomu, že na Slovensku je TikTok ešte len „v plienkach“, vo svete je už bez pochýb jednou z najpopulárnejších a najvyužívanejších sociálnych sietí. Na TikToku nájdete naozaj pestrú paletu tanečných, humorných, ale často aj kontroverzných videí, za ktorými stoja používatelia rôznych vekových kategórií. Princíp fungovania je naozaj jednoduchý. Virálnu hudbu a efekty, ako napr. AR, zrýchlenie alebo spomalenie videa, môžete nastaviť pred natáčaním alebo ich jednoducho doplniť až po natočení a zlepšiť tak finálny výsledok.

Pouzivatel sa pripravuje natocit a upravit video na socialnej sieti TikTok

Môže Reels nahradiť TikTok?

Enormná popularita TikToku si priam vypýtala reakciu zo strany konkurencie. Prostredníctvom funkcie Reels, ktorú predstavili začiatkom augusta, môžu používatelia jednoducho tvoriť hudobné alebo tanečné videá priamo vo svojej aplikácii Instagram. Aby boli používatelia naozaj motivovaní túto funkciu využívať, Instagram upravil algoritmus a Reels videá dosahujú oproti štandardným postom oveľa väčší reach.

Nova funkcia od socialnej siete Instagram s nazvom Reels prostrednictvom ktorej viete tvorit zabavne videa
Zdroj: Instagram

 

Napriek tomu, že vám Reels umožňuje vytvárať naozaj podobný obsah ako na TikToku, nájdete tam niekoľko odlišností:

1. Dĺžka videa

Reels vám umožňuje vytvoriť video s maximálnou dĺžkou 15 sekúnd. Na TikToku používatelia môžu spojiť viacero klipov v dĺžke až 60 sekúnd.

2. Vzhľad feedu

V rámci TikToku máte dva oddelené feedy: prvý feed s názvom „For You“ je špeciálne personalizovaný algoritmom a druhý feed obsahuje len videá od ľudí, ktorých sledujete. V prípade Reels platí, že videá sa vám zobrazujú spoločne s ostatnými príspevkami.

3. Efekty

V kontraste s Reels TikTok ponúka viaceré efekty, ktoré sú špeciálne určené pre videá s domácimi miláčikmi. Taktiež máte možnosť vytvoriť dueto, vďaka čomu môžete reagovať na video niekoho iného vlastným videom, pričom obidve sa následne zobrazia vedľa seba.

4. Algoritmy

Na TikToku a Reels fungujú relatívne odlišne, a preto sa na TikToku veľmi jednoducho môžu presadiť aj úplne neznáme osobnosti, ktorých videá sa stávajú virálnymi práve vďaka personalizovanému feedu „For You“.

5. Paradox výberu

TikTok prostredníctvom toho, že vás ihneď po otvorení aplikácie presmeruje na videá vo feede „For You“ a všetko nájdete na jednom mieste, eliminuje tzv. paradox výberu. Ten nastáva, keď niekoľko existujúcich možností nám v konečnom dôsledku sťažuje rozhodovanie. Reels videá musíte hľadať vy, TikTok videá si nájdu vás.

Aké možnosti ponúkajú značkám Reels a TikTok?

Cez štandardný influencer marketing až po vytváranie vlastného contentu. Reels a TikTok ponúkajú značkám naozaj rôzne marketingové alternatívy. No v kontraste s Reels, ktorý je len súčasťou Instagramu, má TikTok predsa len niekoľko výhod. Jednou z nich je relatívne menšia konkurencia. Keďže na TikToku prevládajú skôr osobné profily a veľa značiek ešte váha s vytvorením profilu, umožňuje to jednoduchšie vybudovať si početnú základňu followerov a zvýšiť brand awareness. Navyše je tu možnosť platenej reklamy, čo vám zatiaľ Reels neumožňuje, a v neposlednom rade aj jednoduché zdieľanie videí na iných sociálnych sieťach alebo platformách. Na TikToku si používatelia môžu akékoľvek video stiahnuť priamo do svojho smartfónu a okamžite ho tak šíriť ďalej. Pozor na to, že ani na jednej platforme zatiaľ nie je zavedený žiadny formát označenia platenej spolupráce, a teda používatelia sa o nej môžu dozvedieť výhradne prostredníctvom hashtagov alebo uvedenia v opise videa.

Pouzivatelia si prezeraju videa ktore sa nachadzaju na socialnej sieti tikTok

Content je naozaj všetko. A čím virálnejší, tým lepší. TikTok a Reels sú postavené na rôznych virálnych challengoch a tanečných videách s presne stanovenými krokmi, ktoré by nemali chýbať v portfóliu videí žiadnej značky. Netreba však zabudnúť na hudobné obmedzenia, ktoré sa pri biznis profiloch uplatňujú. Aj na TikToku, aj v rámci Reels sa na tieto profily vzťahuje zákaz využívania populárnej mainstreamovej hudby na komerčné účely, a teda môžu využívať iba hudbu bez autorských práv alebo licencií.

Dovolíme si tvrdiť, že virálne videá sú akýmsi novým fenoménom súčasnosti a značky by preto mali vynaložiť úsilie zaradiť aj takýto spôsob komunikácie do svojej marketingovej stratégie. Avšak podobne ako Facebook, ani TikTok sa nevyhol škandálom a obvineniam zo zdieľania osobných údajov svojich používateľov. Z tohto dôvodu je TikTok vládou zakázaný v Indii a „boje“ o zákaz sa vedú aj v USA alebo Austrálii. Napriek tomu sa až časom ukáže, či mu bude Reels vyrovnaným partnerom alebo dokonca dokáže TikTok úplne nahradiť.

Autor:

Klaudia Šupáková

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
MediaCom Blog

Súvisiace články

Ako si správne nastaviť vaše ciele a KPIs

Ako si stanoviť správne KPIs?

Stanovenie si marketingových a obchodných cieľov je náročný proces, no možno ešte náročnejšie je zvoliť si správny spôsob ich merania. Na to, aby sme vedeli sledovať

Robte efektívnejšie kampane

KPIs prinášajú strategický pohľad na médiá, ovplyvňujú výber umiestnenia, zacielenie a veľa iného. Preto jeden z najdôležitejších rozhovor, ktorý môže zadávateľ s agentúrou viesť je o

Našli ste, čo ste hľadali?

Napíšte nám, s čím potrebujete pomôcť a získajte úvodnú konzultáciu zadarmo!