Porazte vyhorenie

V júni 2019 Svetová zdravotnícka organizácia klasifikovala syndróm vyhorenia ako globálnu epidémiu. Odhaduje sa, že globálnu ekonomiku stoja straty v produktivite v dôsledku neočakávaných absencií 1 miliardu dolárov ročne a až 90 % nákladov na zdravotnú starostlivosť v západných krajinách je spôsobených životným štýlom, a preto sa im dá predísť.

Existujú štyri fázy vyhorenia. Prvá, pocit fyzického, duševného alebo emocionálneho vyčerpania jemne rastie. V tomto okamihu sa ešte pravdepodobne držíte. Potom prichádza všadeprítomný pocit hanby a pochybností: „Prečo to nezvládam? Prečo je to také ťažké?“

Potom prichádza cynizmus a bezcitnosť, kedy začneme obviňovať svet a vonkajšie faktory. Až nakoniec nás na našich cestách natrvalo zničí neúspech a bezmocnosť. V tomto bode nadmerný a dlhodobý stres zasiahne ako kladivo, ktoré spôsobuje imunitný kolaps, mentálne poruchy a emocionálnu hmlu. Prestanete byť schopní fungovania.

Čo spôsobuje všetky tieto nepokoje? Fungujeme v ére neustálej stimulácie. Až 90% údajov na svete sa vytvorilo za posledné dva roky. Priemerný obyvateľ západného sveta je vystavený 5 000 reklamám denne a na svojom mobilnom zariadení dostáva v priemere 85 notifikácií za deň. A stále sa zrýchľujeme. Niet divu, že sa naše zmysly cítia ohromené. Značky, maloobchodníci, firmy, spravodajské kanály, sociálne médiá – všetko je to ping, ping, píp, píp, bliknutie, bliknutie, ako sme neustále napádaní pútačmi pozornosti.

Vplyvom neustáleho digitálneho kontaktu má ľudský mozog tendenciu stať sa pasívnym, keďže čaká na ďalšie oznámenie, ďalší stimul, ktorý vyprovokuje konanie. Stratíme schopnosť myslieť, filtrovať a sústrediť sa. Koncentrovaná pozornosť zostáva najistejšou cestou ku kvalitnému výkonu, ako tvrdí Daniel Goleman vo svojom bestselleri Focus: The Hidden Driver of Excellence – sústredenie je kľúčové pre prosperitu človeka, organizácie a planéty. Jednoducho nemôžeme vyniknúť v ničom bez hlbokého sústredenia sa. Je to prostá skutočnosť.

Ako teda bojovať proti nekonečným stimulom a stať sa selektívnejšími v tom, čo konzumujeme? Keď prestanete byť cestujúcim na tejto digitálnej horskej dráhe a získate späť kontrolu, je to jednoduché.

Väčšina našej spotreby sa dnes deje prostredníctvom našich zariadení a obrazoviek. V marketingovom priemysle sa objavila celá veda, ktorá skúma, ako efektívne zacieliť na spotrebiteľov prostredníctvom viacerých obrazoviek súčasne – televízia, stolový počítač, laptop, tablet, mobilný telefón a podobne.

Futuristi predpovedajú, že technológia obrazoviek sa bude ďalej vyvíjať pomocou hologramov a súprav s rozšírenou realitou, ktoré umožnia, aby sa aj z kuchyne stala obrazovka. Okná áut v najnovších modeloch sa už používajú ako obrazovky. Obrazovky sú všadeprítomné a my sa urgentne musíme pozrieť na to, ako to sami spracujeme.

Možné kroky k digitálnemu wellnessu

1. Vypnite upozornenia

„Ooh, ďalší like na Instagrame!“. Zastavte dopamínom ovládanú závislosť – jednoducho si vypnite upozornenia. Nemusíte si každú správu prečítať hneď, ako príde. Počkajte, kým budete mať vyhradený čas na správy a prezrite si ich naraz.

2. Začnite svoj deň proaktívne bez digitálneho rozptýlenia

Urobte si prvú hodinu každý deň bez digitálnych zariadení. Pomocou tohto posvätného času nasmerujte svoje myšlienky a pozornosť tam, kde budú najužitočnejšie. Najproduktívnejší čas pre naše mozgy je bezprostredne po prebudení, keďže prefrontálna kôra je najaktívnejšia. V tomto čerstvom stave sa lepšie sústredíme, máme vlny kreatívneho písania a efektívne sa učíme. To je dôvod, prečo veľa úspešných generálnych riaditeľov pracuje počas prvých niekoľkých hodín dňa z domu. Staňte sa svojím CEO, vyťažte maximum z tých úžasných mozgových vĺn, kým sa tak energicky valia, naplánujte si deň, urobte dôležité veci a sústreďte sa.

3. Dajte si pozor na modré svetlo v noci

Vyhýbajte sa obrazovkám, keď sa chystáte spať (a začnite sa pozerať na spánok ako na „začiatok“ dňa). Naše zariadenia vyžarujú svetlo všetkých farieb, ale to modré predstavuje nebezpečenstvo pre spánok. Modré svetlo zabraňuje uvoľňovaniu melatonínu, hormónu spojeného s nočným pokojom, ktorý znižuje bdelosť a zvyšuje spánok. Zastavenie vytvárania melatonínu znamená, že spomaľujete pomalé upadanie do spánku. Nechajte telefón v inej izbe, alebo ak ho máte pri posteli, prepnite ho do režimu lietadlo.

4. Uvedomte si svoje zvyky v oblasti sociálnych médií

Sociálne médiá môžu byť rovnako škodlivé ako zábavné. Pred tým, ako budete v noci plakať do svojho vankúša a trúchliť nad nedostatočným úspechom vo svojom živote v porovnaní s kráskami z Instagramu, ktoré sú mladé, fit, opité, avšak stále s jasným pohľadom, ktoré majú bezchybné domovy a pritom pracujú na plný úväzok, ktorých deti sú rozkošné napriek tomu, že ich vychovali pestúnky atď., pozrite sa na veci v širšom kontexte. Získajte perspektívu, a ak vás lesklá dokonalosť sociálnych médií rozčuľuje, tak sa na to nepozerajte. Zvážte, či vám dobre poslúžia, a ak vás ich obsah inšpiruje, spája s komunitou alebo vám to nejakým spôsobom vylepšuje vaše ja, fantastické! Ak nie, a vy si uvedomujete, že to nejakým spôsobom negatívne ovplyvňujú váš život, potom by ste mali ich používanie obmedziť.

5. Plánujte si čas bez digitálnych technológií

Či už je to ranná meditácia, popoludňajší beh alebo prechádzka v parku, vytvorte si denné zvyky, ktoré zahŕňajú čas bez digitálnych médií. Vytvorte si doma zóny bez obrazovky (moja spálňa je moja svätyňa bez digitálnych médií). Plánujte si koníčky, ktoré nezahŕňajú techniku, buďte old-school a kreatívny. Znova objavte svoje vnútorné dieťa. Odpojte sa od digitálnej závislosti.

Digitálny wellness je dosiahnuteľný pre každého z nás. Môže to byť spôsob života, keď vedome zastavíme pasivitu. Akonáhle prijmeme technológiu cieleným začlenením tela, mysle a ducha, aby sme mohli žiť naplno v ľudskej, prírodnej a digitálnej komunite, navždy môžeme urobiť kroky na odstránenie syndrómu vyhorenia.

 

Bianca Best, výkonná riaditeľka inovačnej divízie MediaCom BLIN

Zdieľať:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
MediaCom Blog

Súvisiace články

Technológie verzus ľudia

Akú úlohu by mala technológia zohrávať pri budovaní úspešného podniku? Ako sa môže technológia, ktorá je často obviňovaná z depersonalizovania a izolovania ľudského kontaktu, začleniť

Našli ste, čo ste hľadali?

Napíšte nám, s čím potrebujete pomôcť a získajte úvodnú konzultáciu zadarmo!